No sugar!

aug 8, 2020 | On my mind

een goede voorbereiding is het halve werk! Lezen, lezen, boodschappen doen en gewoon beginnen!!!

No sugar!

Geen chips, chocola, karamel kortom geen suikers! 

Boodschappenlijstje 

Iets meer dan een week of 6 geleden stapte ik bij mijn vriendin de tuin in. Ze was bezig met een boodschappenlijstje met een receptenboekje ernaast. Zo nieuwsgierig als ik ben moest ik even weten wat voor boekje het was.  
Het was de startgids van The New Food. 4 weekmenu’s met koolhydraatarm (KETO) eten. Haar collegaatje “deed” het en was al een paar kilo afgevallen! Interessant.. hier wilde ik meer van weten.   Natuurlijk weten we dat suikers niet goed zijn. Vooral die van chocola, chips, drop, caramel, ijs enz maar zo moeilijk te weerstaan. … En dan de switch naar helemaal koolhydraatarm?!  Maar mijn interesse is gewekt. 

Zwangerschapskilo’s

Ik wil nog steeds al mijn zwangerschapskilo’s ( +extra’s)  kwijt sinds mijn derde is geboren, maar ik kan me er maar niet toe zetten… en langzaamaan groei ik voor mijn gevoel dicht.  
Iedere keer begin ik weer opnieuw maar dan na een paar dagen verslof ik weer.. klinkt bekend? 😉 Zo loop ik al een jaar of 4 rond! En ik ben er echt klaar mee. Het is heerlijk weer buiten en ik wil me wel een beetje fijn in mijn vel voelen.. Mijn kleren weer normaal passen en me niet een olifant op het strand of in de tuin voelen. Of überhaupt buiten de deur. En dat als ik iets aantrek dat ik denk:” Nee, dit wordt nu toch echt te klein… help!!”  

Niet even een dieetje… 

Dus lezen over KETO. En nu ik hier wat meer over aan het lezen ben, klinkt het allemaal veelbelovend. Ik heb me er in verdiept, want dat is hoe ik ben, als ik ergens aan begin dan duik ik erin.. Ik ben me er bewust van dat dit niet alleen maar is om even af te vallen en dan weer terug te gaan naar hoe het was. KETO, koolhydraatarm is een leefwijze. Je kan niet continu switchen tussen wel en niet veel koolhydraten eten.  Dat is gewoon ook echt slecht voor je lichaam. Je bloedvaten krijgen iedere keer een opdonder. Maar ik wil dit wel heel graag proberen dusssss… ik heb ook de startgids aangeschaft en ben begonnen.  

De vuurdoop… 

Dag 1 was gelijk een goede dag, een verjaardag bij mijn vriendinnetje met lekkere dingen op tafel en geen wijn… Nu werd mij natuurlijk gevraagd waarom begin je vandaag (zaterdag)?? En niet maandag? Mijn antwoord: “ Het komt nooit uit! Iedere dag is er wel wat, dus sterk zijn en deze dag proberen door te komen… ;-)”. Het is denk ik de eerste keer geweest dat ik nuchter van een verjaardag bij mijn vriendinnetje vandaan ging. Maar trots was ik wel een beetje. Nu weet ik: mijn knop is om en als die eenmaal om is dan staat niets mij meer in de weg. Dan ga ik ervoor. Gooi alles om en wijk niet af…  

Calorieën tellen

Ik ben al 3x eerder 20/25 kilo afgevallen maar dan met calorieën tellen. Alles afwegen, leven van maaltijd naar maaltijd en eigenlijk de hele dag met eten bezig zijn. De kilo’s waren er dan af, raakte zwanger en kwam alles er weer aan. Geen tijd om er een gewoonte/leefstijl  van te maken. Al die 3 de keren deed ik er gemiddeld 4 maanden over om alles af te vallen. Dat is best snel en dan kan je er gewoonweg nog geen gewoonte van maken en red je het niet op puur discipline. 
 
Dat zwanger worden, kan ik je garanderen is niet meer de bedoeling. Drie kinderen is genoeg.  
Maar na die derde lukt me het gewoon niet dat regime weer op te pakken. Het is veel te druk met 3 kinderen ik kan het er gewoon niet bij hebben. Ik ben dus ook heel benieuwd of dit gaat  lukken.  

Niet meer nadenken.. 

Maar gelukkig zijn er kant en klare menu’s.  
Een keer in de week boodschappen doen en niet meer nadenken wat je moet eten. Ik kan je vertellen: Dat is lekker!!! Helemaal met 3 kinderen scheelt dat weer een hoop tijd en denkwerk. 
 
Dus die zaterdag direct begonnen en daarna alle boodschappen gedaan. Koelkast proppie vol, manlief die denkt: “ oh mijn god ze heeft weer wat in haar hoofd.”  En ja als ik dat eenmaal in mijn hoofd heb dan gebeurt het ook. Samen met mijn 2 vriendinnen (het werkt aanstekelijk) zijn we de uitdaging aangegaan.  

Wat ga ik dan eten?

Ik dacht bij mezelf, wat moet ik dan eten als ik geen aardappelen, brood, rijst, pasta, tarwe, melk, fruit en alle andere producten waar meer dan 5 gram koolhydraten per 100 gram in zit mag eten. Ik kan je vertellen, voor mij is het walhalla! Ontbijten met eieren en spek, chocolade mousse, smoothies enz.  Heerlijke salades, “broodje” hamburgers, shoarma, groenteschotels, stamppotten, vlees  en nog veel meer. Ja ik ben super blij met mijn boekjes van The New Food, zonder dat zou ik namelijk geen idee hebben wat ik moet eten. Ondertussen heb ik denk ik alle boekjes van ze en kan ik straks volop gaan combineren en de weekmenu’s variëren. En blijven we gewoon heerlijk eten.  

Bad Habit

Ik moet zeggen, ik ben nu bijna 6 weken bezig (morgen). Ik voel me heerlijk heb absoluut geen honger en als het tijd is om te eten denk ik: “nu al?!” Wat is dat super fijn zeg. Het voordeel daarvan is dat ik een stuk makkelijker alle lekkere dingen kan laten staan. De snoepjes van de kinderen, een chippie, een dippie, een wijntje. Het valt me op hoe vaak ik eigenlijk iets in mijn mond stopte. Van het laatste snoepje, laatste hapje van een boterham, even het mes met chocoladeboter aflikken (ja ik weet het, slechte gewoonte!) en nog meer van zulk gewoontes.  

Vissticks 

Pas was ik vissticks aan het bakken voor mijn kinderen en toen pakte ik een stukje krokante buitenkant en stopte die in mijn mond. Toen bedacht ik me ineens: oh help dat mag ik niet…  
Naar de gootsteen gerend… uitgespuugd, mond gespoeld… Mijn man keek me heel raar aan. Weet niet meer wat hij zei: is het niet goed, of mond verbrand of zoiets. Ik: “Nee, maar mag geen zetmeel” Ik kan je vertellen, hij keek me aan alsof ik gek was. Maar dat heeft weer te maken met die knop he.. als die om is dan ben ik vrij gedisciplineerd.  
 
Maar die gewoonten ben ik nu aan het afleren. Niet de trek in iets lekkers maar het maar gewoon eten omdat het er ligt.  

Ik ben er klaar mee…

Ik heb het eigenlijk 1 dag heel moeilijk gehad. Dat was de verjaardag van mijn dochter. Ik had allemaal lekkere dingen gekocht en ik mocht er niks van… Toen was ik er na 1 dag wel klaar mee. Maar ik was wel trots op mezelf; ik heb niets gegeten wat “niet mocht”. 
 
Verder gaat het me vrij eigenlijk makkelijk af. Ik heb een paar dagen gehad dat ik gewoon echt geen honger had. Dat ik bijna kokhalzend alles naar binnen zat te werken. Daar ben ik mee gestopt. Volgens het boekje is vasten pas handig na 8 weken. Maar mijn lichaam was daar echt eerder aan toe.  

Vasten. Wat? Ja vasten.

Sinds een week eet ik nog maar 2 maaltijden op een dag. Ik sla het ontbijt over. En wat geeft dat een rust! En nee, ik eet niet minder. Ik eet nog net zoveel alleen in een korter tijdsvenster. Hierdoor heeft mijn lichaam eetrust en dat heeft ook weer een heleboel voordelen.  Ik heb meer energie dan eerst. Voel me goed en ben helemaal blij. Eet lekker en gevarieerd. Kortom ik klaag niet.  
 
Nu zijn er al mensen die zeggen.. dat ga je niet volhouden.. Maar ik denk wel dat ik dit ga volhouden. Dat stukje taart of karamel weegt niet op tegen hoe fijn ik me nu voel 😉

Uitdaging

De grootste “ uitdaging” wordt de vakantie binnenkort. Niet dat ik het moeilijk vind om bepaalde producten te laten staan maar meer hoe ga ik de goede producten vinden zodat ik wel de juiste dingen eet. Maar dat wordt denk ik wel een leuke uitdaging en dat gaat me vast ook wel lukken!!  

Ongezond?

Die vraag krijg ik regelmatig, is het niet ongezond, krijg je wel al je voedingsstoffen? Er zijn namelijk ook mensen die alleen KETO eten met frikadellen. Ja dan krijg je inderdaad niks binnen.  
Ik eet ontzettend veel groente, avocado’s, sla, vlees, eieren, paprika, tomaten, vette vis. Allemaal pure producten. Onbewerkt en laag in koolhydraten. De vezels die bijvoorbeeld in brood zitten, zitten ook in sla. Dus die mis ik echt niet. 
In eieren zitten ook ontzettend veel vitaminen en mineralen (ijzer, zink, seleen, Vitamina A, Vitamine B12, B2, Vitamine D, foliumzuur, aldus het voedingscentrum).   
Ik heb nog nooit zo gevarieerd gegeten, noch zoveel groenten gegeten. Dus ik eet sowieso gezonder dan dat ik deed.  

En hoeveel kilo dan?

Nu hoor ik jullie denken, ja leuk allemaal maar ben je dan ook afgevallen. Je eet alleen maar eieren met spek, slagroom, vlees, geen magere producten… Het antwoord hierop is: JAAAAA!  
 
Vandaag ben ik 6 weken bezig. En ik ben 8,5 kilo kwijt. Als ik dan ook nog meetel dat ik ongesteld ben en het warm is dus vocht vasthoud. Niet slecht al zeg ik het zelf. Er komen weer kleren terug in de collectie J Mijn bikini die ik 6,5 weken geleden gekocht heb is al te groot! Super blij ben ik.  Nu ben ik er nog niet. Ik wil nog 15 kilo kwijt, maar weet zeker dat het me met deze levensstijl gaat lukken!! En het belangrijkste is dat ik me goed voel. En dat ik me lekker voel bij hetgeen wat ik eet.  
 
Natuurlijk heb ik mijn moeilijk momentjes maar wie heeft die niet? Ik denk dat iedereen keuzes maakt met eten. Ongeacht, gewicht, fitheid enz.  Het is maar wat je belangrijk vind. En nu eet ik KETO. Dat wil niet zeggen dat ik dat voor altijd doe. Ik kan ook naar koolhydraatbeperkt gaan. Dan kun je net wat meer andere dingen eten. Maar vooralsnog mis ik mijn boterham en chippie niet en geniet ik van andere dingen. Mijn chocolademousse in de ochtend. Mijn heerlijke hamburgersalade, pizza KETO-stijl. Ik kom niets tekort 😉  

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *